Röster mot slöjden

Är det nödvändigt med slöjd i svenska skolor? Får barnen verkligen den bästa möjliga kunskapen genom att lära sig att sy och snickra eller är det ett förlegat ämne som borde avskaffas? Borde man ändra på prioriteringen inom skolplanen och i stället för slöjd undervisa saker som videoproduktion eller allmän IT-teknik?

Åsikterna är många och delade i denna fråga och på olika plattformar hörs debatten råda bland alla engagerade. Skolminister Gustav Fridolin anklagas till exempel för att inte ge barn tillräckligt mycket kunskap i användande av datorer och internet och att man bör göra dessa ämnen till specifika lektioner och inte bara integrera dem i teknik. Enligt Expressens krönikör Frida Boisen borde man byta ut syslöjd mot programmering då hon tycker att skolbarn i Sverige halkar efter inom IT i jämförelse med barn i andra länder.

Boisens argument går framförallt ut på att hon tycker att barn idag kan inhämta massor med kunskap och information från appar på nätet. Henne son, berättar hon, har lärt sig både engelska och italienska själv snarare än i skolan och att det är just därför som man borde koncentrera sig på att lära barn att använda läsplattor, appar och att själva programmera. Vi är inte längre ett bondesamhälle på 1800-talet där det var viktigt att sy och brodera, menar hon, och att det är dags för skolministern att inse detta,

De som ställer sig kritiska till denna attityd och att röster såsom Boisens inte har rätt menar att det inte alltid handlar om att ta till sig teoretisk information. Vi lever ju inte bara digitalt utan i en verklig värld, och att det därför är mycket viktigt att kunna praktiska saker som att sy i en knapp eller laga en reva. Ännu viktigare än detta är dessutom barnets möjligheter att uttrycka sig genom sin egen kreativitet. Boisens elever sitter mer och tar emot ständig information medan slöjdförespråkarnas barn lär sig om skapande, formgivande och glädjen med detta. Vi bör inte glömma bort hur viktigt det är med att uppleva processen från skiss till sak och hur arbete med händerna kan ge både användning och glädje åt en själv och andra. Det är därför som man fortfarande behåller slöjd i skolorna då barn på detta vis får vara sina egna formgivare.